Perpinyà tornarà a ser el pròxim 30 d'agost la capital del millor fotoperiodisme del món amb la celebració del Festival Visa Pour l'Image que arriba a la 26a edició. Enguany es podran veure una trentena d'exposicions repartides en 10 espais de la ciutat. Entre les temàtiques escollides, destaca la mirada de soldats vietnamites convertits en fotògrafs en un conflicte que es va acabar fa 40 anys així com temes d'actualitat com el moviment Euromaidan a Ucraïna o les atrocitats comeses a la República Centroafricana a mans de les milícies de la Seleka. Els responsables del certamen reivindiquen la necessitat d'una professió que remou la consciència i que mostra el que passa al món assumint un gran risc.

La selecció del millor fotoperiodisme es podrà veure des del 30 d'agost fins al 14 de setembre a Perpinyà, la ciutat que ha acollit el certamen des de fa 26 anys. En aquesta edició destaca el treball dels soldats vietnamites convertits en fotògrafs durant la guerra del Vietnam, que va acabar fa quatre dècades. Se'ls coneixia com "als del Nord" i aporten un punt de vista diferent a una de les guerres més mediàtiques narrades sobretot des del bàndol americà.

Entre els temes de més actualitat hi ha la cobertura del fenomen Euromaidan a Ucraïna de la mà de dos fotoperiodistes. D'una banda, es pot veure el treball de Maxim Dondyuk que li ha merescut el Premi de la Ville de Perpinyà Rémi Ochlik 2014, i de l'altra, el de Guillaume Herbaut.

La crisis humanitària a la República Centroafricana després que la guerrilla Seleka arribés al poder el 2013 també està present en aquesta edició amb els treballs de Pierre Terdjman, Michaël Zumstein i William Daniels amb tres exposicions. Aquest últim també exposa un altre treball, dedicat a la línia de ferrocarril Baikal-Amur Magistral de Rússia i a les regions pobres per on passa, sota el nom d''El tren dels oblidats'.

Enguany també es pot veure la devastació del tifó Hayan que va colpir les Filipines el 2013 amb un balanç de 6.000 morts. Ho explica Sean Sutton amb les seves instantànies. Per la seva banda, la naturalesa està present amb la selecció de fotografies que Klaus Nigge va dedicar a l''Àguila Calva, el símbol nacional dels Estats Units.

"El Visa és violent perquè el món és violent"

El director del certamen, Jean-François Leroy, ha fet èmfasi que cada any se'ls acusa de fer un festival "massa cruel" i "dur". Leroy ho atribueix a l'"explosió" que viu el món amb conflictes oberts a indrets com ara Síria, Palestina, Ucraïna o Líban, entre d'altres. "El festival és violent, sí, perquè el món és violent" i així es transmet a través dels treballs dels fotoperiodistes.

Un dels noms que més ha sonat en la presentació del Visa d'enguany ha estat el de James Foley, el periodista nord-americà decapitat fa uns dies a Síria a mans dels yihadistes. Leroy ha reconegut que la seva mort ha tingut un gran impacte a nivell mundial però ha recordat que hi ha molts altres periodistes i fotògrafs que, com ell, han perdut la vida per il·lustrar el que està passant en diferents conflictes. Concretament ha recordat que en el que portem d'any ja són 70 els periodistes morts i ha reivindicat la necessitat d'aquesta professió.

Una reivindicació que també ha fet l'alcalde de la ciutat, Jean-Marc Pujol. El batlle ha dit que la figura del fotoperiodista resulta "incòmode" perquè són parlen de les "barbàries". "No tenen armes però estan al punt de mira", ha destacat tot dient que gràcies a la seva feina i al seu testimoni es remouen les consciències dels ciutadans.

El treball de tres fotoperiodistes assassinats

Precisament en aquesta edició s'homenatjarà a tres fotògrafs assassinats. Es tracta de Chris Hondros, assassinat l'abril del 2011 a Líbia, amb un recull dels seus millors treballs, juntament amb una altra mostra que vol recordar a Anja Niedringhaus que va morir a mans d'un policia afganès que l'abril passat li va disparar un tret al cap. Finalment, també es recordarà a Ian Parry, el jove de 4 anys que va morir el 1989 mentre cobria la revolució romanesa. L'avió on viatjava va ser abatut per un míssil a l'aeroport de Bucarest.

En la presentació també s'ha denunciat la precarietat dels fotògrafs que any rere any veuen com es devalua la seva feina. A tall d'exemple Leroy denuncia que una revista de notícies pot arribar a pagar 0,58 euros per una fotografia de la primavera àrab.

El certamen inclou un programa d'activitats i sessions per a professionals. Entre els temes que s'abordaran hi ha el de la incursió dels telèfons mòbils i les fotografies que fan testimonis de forma amateur. Per il·lustrar-ho, s'ha organitzat una petita exposició amb 30 instantànies que "no han canviat el fotoperiodisme" amb el títol d''Amateurs a portada". I és que, segons els organitzadors, aquest fenomen no suposa una amenaça real perquè afortunadament encara queden professionals disposats a recórrer el món i assumir riscos per mostrar el que està passant.