En l'adaptació de Paco Azorín de l'opera verdiana 'Otello', el malèfic Iago serà més que un dels protagonistes de l'obra basada en el clàssic de Shakespeare. I és que en aquesta producció que el Festival de Peralada estrena l'1 d'agost el personatge serà també mestre de cerimònies, un alter ego del propi Azorín sobre l'escenari que fins i tot es dirigirà a l'espectador. Aquest serà un dels trets distintius de la proposta d'Azorín, que també ha anunciat un muntatge "molt teatral" i una escenografia al servei d'un "no lloc", és a dir, d'un 'Otello' descontextualitzat, a l'hora clàssic i actual. Gregory Kunde, Carlos Álvarez i Eva-María Westbroek són el trio de veus de luxe protagonista.

El Festival de Peralada estrenarà divendres vinent un 'Otello' de Verdi volgudament teatral i proper a l'arrel shakespeariana de l'òpera. Així ho ha apuntat el director d'escena i responsable d'aquest muntatge, Paco Azorín, per a qui era important "anar enrere a recuperar tot el que l'òpera té de Shakespeare i jugar amb això". Es veurà teatre i música, "tot junt, i no cantants palplantats a l'escenari", ha destacat.

Un altre tret característic de la seva versió de l'òpera verdiana és que converteix a Iago, personatge malvat per antonomàsia de la literatura de Shakespeare, en quelcom més que un personatge de l'obra. Així com Iago mou els fils com a personatge, Azorín ha explicat que ha optat per fer d'ell (Carlos Álvarez) també "l'autèntic director d'escena". "L'espai és dúctil i es mou a les ordres de Iago, i quan necessita un espai més petit o més gran pels seus propòsits malèvols", aquest es mou i transforma a la seva ordre.

Carlos Álvarez ha constatat que Iago esdevé, així, un 'Deus ex machina', el factòtum que comença dirigint ja des del primer minut, fins al seu trist destí com a personatge, "però mantenint-se com a director d'escena". Álvarez ha expressat que "és un regal" poder incorporar un personatge com aquest al seu currículum, i més poder-ho fer a Peralada. Un festival on, de fet, és el tercer any consecutiu que actua el baríton.

Azorín ha avançat que els assaigs de l'obra (que es fan al Liceu) avancen en un gran ambient, i amb un "procés molt participatiu". Demà divendres, darrer dia d'assaig "amb molt bones expectatives", ha confessat.

Òpera a Peralada

L'òpera torna al Festival Castell de Peralada i ho fa amb un dels títols amb més personalitat i força de Verdi: 'Otello'. Una nova producció del festival de la mà del director i escenògraf Paco Azorín, qui es retroba amb Shakespeare a Peralada per presentar una nova proposta escènica d'una de les obres mestres del compositor italià.

Estrenada a l'Scala de Milà el 1887, torna aquest títol al festival 25 anys després que fos interpretada per Plàcido Domingo i dirigida per Valery Gergiev. En aquesta ocasió, els papers principals d'aquesta òpera de 4 actes amb trama shakespeariana, estaran interpretats per tres de les millors veus del moment, un repartiment de luxe encapçalat pel tenor nord-americà Gregory Kunde en el paper d'Otello; el baríton Carlos Álvarez com a Iago; i la soprano Eva-Maria Westbroek encarnant a Desdèmona. L'òpera també compta amb la participació de l'Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu dirigit per Riccardo Frizza.

Com ja es va fer la temporada passada amb l`òpera Andrea Chénier, els decorats es faran a tallers de l'Alt Empordà. Una nova producció de KM0 amb el millor del panorama líric internacional.