La darrera de les pel·lícules nominades als Oscar que ens queda per veure enguany s´estrena avui. Amb els premis de l´acadèmia del cinema nord-americà a punt de ser lliurats, en l´esperada cerimònia que tindrà lloc la matinada del proper dilluns, Philomena culmina avui la projecció de les cintes amb més possibilitats de recollir guardons. En aquest cas lluita en quatre categories, de les quals destaquen les de millor pel·lícula, millor actriu, per a la llegendària Judi Dench, i millor guió, per a l´excel·lent treball del també actor Steve Coogan. Tot plegat orquestrat per un dels cineastes anglesos més veterans, imprevisible en les seves produccions, però amb títols tan emblemàtics i diferents a la seva filmografia com Las amistades peligrosas i Ábrete de orejas.

El nou film de tots ells parteix del llibre The lost child of Philomena Lee, que explica com una adolescent irlandesa va ser refusada per tot el seu entorn quan va quedar embarassada fora del matrimoni l´any 1952. Ella i el seu nadó són enviats a un convent, però cinc anys després els separen quan el nen és adoptat per una família nord-americana. Aquí és on apareix cinc dècades després l´autor del llibre, el reporter de la BBC Martin Sixsmith, que acompanyarà Philomena en un viatge pels Estats Units per descobrir què se´n va fer, del seu fill.

Explica Frears que el veritable potencial del film resideix en el contrast entre la tràgica vida de Philomena i la perspectiva còmica que hi decideix afegir amb el pes del temps. Una situació que permet una nova interpretació espectacular de la molt veterana Judi Dench, que, segons el mateix Frears, ofereix ara el millor treball de la seva carrera. És la quarta vegada que Dench i Frears treballen plegats després del film Mr. Henderson presenta i els telefilms Saigon: Year of the cat i Going gently.

Des de la seva estrena al darrer festival de Venècia, on va rebre el Lleó d´Or al millor guió, Philomena ha obtingut una allau de crítiques positives, especialment per les interpretacions de Dench i Coogan i pel guió intel·ligent d´aquest darrer. També destaquen que Frears man- té el seu interès per la reivindicació social al mateix temps que la seva habilitat narrativa, amb una comèdia tan sofisticada com amargant. Uns mèrits que s´han materialitzat amb premis com el Bafta britànic al millor guió, el guardó a la millor actriu segons la crítica anglesa, però també amb nominacions a la majoria de les cerimònies que aquests dies sovintegen arreu. En termes de premis Oscar, la gran referència, com sempre, Philomena és l´única pel·lícula que aquest any aporten als premis els populars germans Weinstein, després de veure com Agosto i El mayordomo s´havien de conformar amb nominacions menors o directament ser ignorades, una situació realment sorprenent si tenim en compte l´hegemonia de la productora durant les dècades passades.