L´estil personalíssim de Wes Anderson arriba al seu millor nivell amb l´elogiada 'El gran hotel Budapest'. El cineasta de Moonrise kingdom va estrenar la seva darrera joia en la cerimònia d´inauguració del Festival de Berlín, una operació promocional que ja ha repetit en anteriors ocasions. Des del certamen alemany ens ha arribat una allau de crítiques entusiastes que el dibuixen com un film estèticament preciós que ens ofereix una trama divertidíssima al mateix temps que, de manera aparentment innocent, ens acosta a una tesi sobre el nazisme francament impressionant.

I com en totes les pel·lícules d´Anderson, s´ha acompanyat d´un repartiment increïble tant per quantitat com per qualitat, ple d´intèrprets que ja han sovintejat les cases de nines en què semblen convertir-se les produccions del director. Apuntem-los: Ralph Fiennes (Harry Potter i les relíquies de la mort), Jason Schwartzman (Viaje a Darjeeling), Adrien Brody (El pianista), la jove Saoirse Ronan (Expiació), F. Murray Abraham (Amadeus), Tilda Swinton (oscaritzada per Michael Clayton), Jeff Goldblum (La mosca), Owen Wilson (Midnight in Paris), Bill Murray (Lost in translation), el francès Mathieu Amalric (que fa dues setmanes va estrenar a la Catalunya Central La venus de las pieles), Willem Dafoe (Spider-Man), Tom Wilkinson (vist l´estiu passat a 'El llanero solitario'), el darrerament desaparegut Harvey Keytel (Malas calles), Edward Norton (Tothom diu ´I love you´), Jude Law (Closer), Léa Seydoux (que la setmana passada ens va presentar 'La bella y la bestia'), i Tony Revolory, que només havia aparegut en un parell d´anuncis abans de fer la pel·lícula, tot i que aquí assumeix un paper absolutament central. Interpreta Zero, el lobby boy, l´encarregat del gran hotel Budapest, que viu amb un gran secret sobre el seu passat mentre comparteix el seu cor entre la seva estimada, la innocent Agatha, i la vocacional devoció que sent pel seu superior, l´ànima i cervell de l´hotel, Monsieur Gustav. Aquest home atabalat, que dedica les seves estones lliures a seduir dones d´edat avançada, se sorprendrà amb la mort d´una de les seves amants i les seves conseqüències. Quan Madame D deixi un valuós quadre en herència a Monsieur Gustav, el fill de la dama dedicarà la seva energia a enfonsar la seva carrera i l´acusarà de la mort de la seva progenitora.

Wes Anderson assumeix 'El gran hotel Budapest' en un gran moment artístic que ha aprofitat per abordar l´artificialitat amb la qual el Hollywood clàssic mostrava l´exotisme de l´Europa central. D´altra banda, Anderson confessa sentir-se més influït que mai pel llegendari cineasta Ernst Lubitsch, el mestre de la comèdia intel·ligent, i pel qual ja havia demostrat la seva admiració en diversos textos escrits per a les edicions especials nord-americanes en DVD del director de Ser o no ser.