Fa tot just uns dies, a propòsit de l´estrena de «Dallas Buyers Club», fixàvem la mirada en el cinema quebequès i en un dels seus cineastes més internacionals: Jean-Marc Vallée. L´estrena, avui divendres, d´«Enemy» ens porta a parlar de Denis Villeneuve, l´altre gran referent actual d´aquest cinema i que també es mou com peix a l´aigua dins les produccions d´envergadura tant al seu propi país com als Estats Units.

De fet, Enemy fou concebuda i rodada abans del salt del director a Hollywood que va significar Prisioneros (2013), però per aquelles coses de la distribució ens arriba mesos més tard. Producció majoritàriament canadenca però també amb capital espanyol, Enemy, pel que fa al format, no gaudeix dels mateixos recursos econòmics i mediàtics que la citada Prisoners, però sí que, almenys en el fons, és preveu molt més arriscada. Si a Prisoners Denis Villeneuve partia de fets reals, a­ ­Ene­my s´inspira lliurement en la novel·la de José Saramago El hombre duplicado (publicada l´any 2002) per elaborar un retrat al voltant de la identitat que gira al voltant d´un professor d´institut anomenat Adam, el qual un bon dia descobreix per casualitat a un actor anomenat Antonio que és idèntic a ell.

Aquest fet torba de tal manera el protagonista que l´únic propòsit que menarà la seva vida a partir d´aquest dia serà trobar aquesta espècie d´alter ego que viu a la mateixa ciutat que ell.

Tot i les excel·lents aportacions en papers secundaris que poden oferir les actrius Mélanie Laurent i Isabella Rossellini, el cert és que Enemy se sustenta bàsicament a través de la (doble) interpretació que realitza Jake Gyllenhaal, actor que també ha participat com a protagonista en Prisoners i que ja vam descobrir anys enrere gràcies al seu aclamat paper a Brokeback Mountain (2005).