Pocs haurien imaginat que l´actor Paco León faria un debut fulgurant en la direcció. En aquell retrat de la seva singular mare, Carmina o revienta, va fer-se un lloc com a realitzador i fins i tot va demostrar que les regles de la distribució cinematogràfica no estaven escrites, va obtenir un important èxit en la difusió per Internet de la pel·lícula.

Ara ens arriba la segona part, Carmina y amén, que, d´entrada, ja va sortir amb una excel·lent reacció del Festival de Màlaga i amb un parell de guardons sota el braç: el de millor guionista per al mateix Paco León i el de millor actriu de repartiment per a Yolanda Ramos. En el film, la irreductible Carmina veu com el seu marit mor de manera sobtada. Però lluny de preocupar-se per la pèrdua del seu company, Carmina pensa en la butxaca i recorda que d´aquí a dos dies a ell li tocava cobrar una paga doble. D´aquesta manera, convenç la seva filla María per ocultar el cadàver durant 48 hores i dissimulen el dolor per la pèrdua, tot plegat enmig d´un bloc de pisos de Sevilla on resulta impossible amagar qualsevol secret.

Una proposta pròpia del teatre de bulevard que ha aconseguit unes crítiques magnífiques dels entesos que van veure les primeres projeccions a Màlaga. Aquests apunten que som davant d´un film molt divertit, profundament andalús, que suposa un progrés en la carrera de Paco León com a creador. Tot plegat, sumat a un repartiment en estat de gràcia, especialment una Yolanda Ramos que va conèixer León a Homo zapping, un programa televisiu dedicat a la improvisació.

Al costat de Ramos també cal sumar la presència de la mare de León, aquesta rotunda i explosiva Carmina Barrios, i la seva germana, María León, guanyadora del Goya per La voz dormida, així com les presències més discretes de Mari Paz Sayago, Manolo Solo i Paco Casaus. El film torna a ser una coproducció de Mediaset i Telecinco Cinema, responsables de l´enorme i imprevist èxit d´Ocho apellidos vascos. Que tothom estigui avisat aquest cop.