Els ingredients que integren Transcendence fan pensar aparentment que es tracta d´una producció interessantíssima. Al capdavant hi ha un dels actors de més popularitat dels darrers anys, Johnny Depp, l´emblemàtica estrella de Piratas del Caribe, acompanyada en aquest cas per noms tan reputats com Morgan Freeman (Million dollar baby), Rebecca Hall (Vicky Cristina Barcelona), Kate Mara (127 horas), Cyllian Murphy (Batman begins) i Paul Bettany (Master and commander), molts dels quals, vinculats a produccions de Christopher Nolan.

El director d´El caballero oscuro assumeix aquí el paper de productor pocs mesos abans de que arribi la seva nova creació, la fascinant Interstellar. Nolan ha confiat la direcció de Transcendence a un dels seus col·laboradors més fidels, Wally Pfister, que s´havia responsabilitzat de la fotografia de molts dels seus films, com Memento, Insomnia i Origen, per la qual va guanyar un Oscar. Pfister s´ha convertit en un dels professionals més respectats de la seva especialitat, amb triomfs artístics com Moneyball, The Italian job o el documental Marley. Però malgrat aquests integrants que desperten una expectació tan justificada, la crítica i el públic han coincidit a dir que Transcendence no funciona.

L´audiència ha rebutjat molt clarament un film que perd tota lògica a mesura que avança i que fa caure en el buit les seves tremendes ambicions. Tot i que serà objecte de la burla de la crítica, Transcendence -que ja té un títol que permet jugar amb la seva pretensió-, no deixa de ser una pel·lícula que aborda temes rellevants i oportuns de la nostra contemporaneïtat tecnològica. El film gira al voltant de Will Caster, un important científic que s´ha convertit en una institució sobre la intel·ligència artificial. El seu objectiu és construir un sentinella robòtic que sumi tota la saviesa humana amb la comprensió de les emocions. Els seus experiments l´han fet famós, però també l´han convertit en l´objectiu de diversos grups terroristes que temen que la tecnologia porti a la humanitat a un món tenebrós. Fins i tot la muller i els amics de Caster consideren que, malgrat les possibilitats dels projectes, el risc és extrem. Els problemes començaran quan l´intel·lecte de Caster s´expandeixi en un experimenti i esdevingui un ésser omniscient i totpoderós. Un argument amb potencial, signat pel guionista novell Jack Paglen, que enllaça amb tot un extens gènere que ha abordat des de la ciència ficció aspiracions i somnis ben propis dels humans. Nolan, sempre interessat en arguments al límit del fantàstic, però que apropa a la realitat amb tota la versemblança de la que disposa, portava molts anys meditant la possibilitat de rodar el guió, que finalment ha decidit cedir al seu aliat Wally Pfister.