El periodisme torna a ser el protagonista d´una pel·lícula a Matar al mensajero. En aquesta ocasió ens centrem en la història real de Gary Webb (1955-2004), reporter del diari californià San José Mercury News, que va guanyar el premi Pulitzer però va perdre la vida a causa d´una investigació que connectava el tràfic de cocaïna, la CIA i l´increment de la drogoaddicció entre els barris marginals als Estats Units.

Ens situem durant la dècada dels 90, quan la xicota d´un traficant de droga explica a Webb que els serveis d´espionatge nord-americans permetien les activitats dels contrabandistes de Nicaragua al país amb l´objectiu que aquests poguessin finançar les milícies locals. Webb començarà a rebre pressions perquè aturi les seves investigacions, i no només per part del mateix estat, sinó d´altres periodistes gelosos dels seus descobriments. Tindrà, això sí, el suport incondicional de la seva dona, malgrat la precarietat econòmica en la qual es trobaven.

Més enllà del que passi a la pel·lícula, Webb va morir amb dos trets al cap l´any 2004 als 49 anys i la policia va sentenciar que s´havia tractat d´un suïcidi, tot i que mai es va trobar cap prova en favor d´aquesta teoria. Des de llavors, els seus articles s´han reeditat en diverses ocasions.

Al capdavant del film trobem un fantàstic repartiment que se suma a l´estrella Jeremy Renner (En tierra hostil), que va substituir Tom Cruise i Brad Pitt, actors inicialment previstos per al paper. El film suma, doncs, Rosemarie DeWitt (La boda de Rachel), Ray Liotta (Uno de los nuestros), Tim Blake Nelson (O Brother), Michael Sheen, l´inoblidable president d´El ala oeste de la casa blanca, Mary Elizabeth Winstead (Scott Pilgrim vs the world), Andy Garcia (El padrino 3) i l´espanyola Paz Vega (The spirit), entre altres.

La recaptació de Matar al mensajero als Estats Units ha resultat dramàticament baixa, potser perquè allà els films compromesos no acostumen a funcionar en l´àmbit econòmic, però el cert és que la reacció de la crítica és inversament proporcional. Els entesos afirmen que el film aconsegueix contagiar la seva ira a l´espectador amb aquest thriller increïble carregat de raons, tot i que en alguna ocasió permeti que certs tòpics es colin en la trama. El director de la pel·lícula és Michael Cuesta, format a sèries tan prestigioses com A dos metros bajo tierra, Dexter i Homeland, qui va rellevar Spike Lee en la realització del film després que el director de Haz lo que debas rebutgés encapçalar el projecte. De fet, Matar al mensajero feia deu anys que donava voltes als estudis de Hollywood fins que van decidir donar llum verd al rodatge. Els responsables de la pel·lícula consideren que els Estats Units encara paguen pels crims denunciats per Gary Webb i que aquests es poden percebre avui en dia en els carrers del país.