Just quan l´actualitat hispana es converteix en un tebeo d´Ibáñez amb la història rocambolesca d´El pequeño Nicolás, Mortadel·lo i Filemó tornen al cinema. Segur que algun dia veurem les aventures d´aquest nou i esperpèntic personatge en un còmic d´humor, però de moment els seus referents, els reis, els noms més coneguts de les vinyetes estatals tornen a protagonitzar una gran producció cinematogràfica, tot i que aquest cop salten al terreny de l´animació.

Després de veure´ls en carn i os a La gran aventura de Mortadelo y Filemón (2003) i Mortadelo i Filemón: Salvar la Tierra (2008), Javier Fesser, director de la primera, assumeix el repte de portar al cinema amb més fidelitat que mai les eixelebrades vinyetes de Francisco Ibáñez. I tot indica que ha aconseguit capturar l´esperit del còmic en una producció amb grans expectatives comercials que s´estrena pensant ja en la cartellera nadalenca i que enfrontarà els herois a un trepidant ritme d´humor, paròdies i plantoflades.

En el film, el Superintendent Vicente, líder de l´agència d´informació i espionatge T.I.A., està instal·lant la nova caixa forta quan Jimmy el Catxondo aconsegueix robar-la a través d´un sistema anomenat «la reverència», i que consisteix a inclinar l´edifici i sacsejar-lo fins que cau tot allò que interessa. Immediatament «el Súper» avisa els seus dos millors agents, l´elit de l´espionatge, però com que no hi són, no té alre remei que fer un truc a Mortadel·lo i Filemó. Tot plegat, al mateix temps que el Trencamules, un perillós presidiari que acaba de passar 15 anys a la presó gràcies a Filemó, arriba a les instal·lacions de la T.I.A. per venjar-se´n. A través d´un nou descobriment que farà el Dr. Bacteri descobriran que el Trencamules és cosí de Jimmy el Catxondo, i que pot portar-los a la seva base secreta. Tal com explica el mateix Fesser, no hi ha cap amenaça mundial en aquesta ocasió, simplement una història urbana, amb referències a l´actualitat, que pretén ser extremadament fidel a l´estil d´Ibáñez, amb la velocitat, l´enginy i l´impacte visual que caracteritzen un gran referent del novè art.

Precisament per la seva voluntat de fidelitat, Fesser ha recreat aquest univers amb les tècniques de la infografia digital que permeten donar una complexitat i detall que fins ara no tenien aquestes divertides aventures. En versió original, Fesser ha disposat de Janfri Topera (Filemó) i de Karra Elejalde per fer de Mortadel· lo.