Una estrella del cinema de superherois en hores baixes que lluita per ressorgir. Malgrat l´evident paral·lelisme entre el protagonista de Birdman i el mateix Michael Keaton, l´actor nord-americà assegura que qualsevol semblança amb la realitat és pura coincidència. Keaton és el protagonista de Birdman o la inesperada virtud de la ignorància, adaptació de la novel·la de Raymond Carver De qué hablamos cuando hablamos de amor, i la primera incursió del director mexicà Alejandro G. Iñárritu (21 gramos, Amores perros) en el gènere de la comèdia. El film, amb molt bones crítiques, sona com a possible candidat als Oscar 2015. Al costat de Keaton -de qui es diu que firma la seva millor interpretació-, Naomi Watts, Edward Norton, Emma Stone i Zach Galifianakis.

«L´irònic és que, en el fons, crec que m'assemblo menys a aquest tipus de personatge que a qualsevol altre que hagi fet. He interpretat assassins amb els qual m´identifico més que amb Riggan», afirma Keaton, el primer Batman de masses del cinema recent. En el film, Riggan Thomson és un actor que es va fer popular als anys 90 interpretant el paper d´un personatge de còmic amb aparença d´home ocell (Birdman). Anys després, el protagonista ha caigut en l´oblit i vol recuperar visibilitat desmarcant-se d´aquell personatge i muntant una obra teatral a Broadway. Però en el procés de construcció de l´obra, Riggan haurà de lluitar contra una veu interior que l´empeny a inflar el seu ego recuperant tics de l´home alat que va interpretar anys enrere.

Després acaparar set nominacions als Globus d´Or, la nova comèdia negra del mexicà Alejandro González Iñárritu avança amb pas ferm cap als Oscar, i entre els favorits hi ha Keaton per la seva intensa i delirant radiografia de l´ego artístic. Birdman és, subratlla, «una pel·lícula sobre actors, sobre Hollywood i sobre Broadway, i tot això em va interessar, però sobretot em va atraure el que té d´humà, de fosc, de boig, de divertit. En una sola escena, en 30 segons, el personatge creua per un amplíssim arc d´emocions. Va ser un repte».

Iñárritu, que amb Babel (2006) va obtenir set nominacions als premis de l´Acadèmia de Hollywood, assegura que va pensar en el bagatge de Keaton a l´hora d'escriure el guió de Birdman. «L´autoritat de Michael la tenen molt poques persones. Michael va inventar aquest tipus de superheroi global, va ser el pioner, amb tot el que comporta de bo i de dolent», subratlla el realitzador i guionista mexicà. «I té una extraordinària capacitat per anar del còmic al tràgic en segons, que molt pocs actors tenen».