País: Estats Units. 2019. Color. Durada: 120 minuts. Títol original: «Us». Direcció: Jordan Peele. Guió: Jordan Peele. Intèrprets: Lupita Nyong’o, Elisabeth Moss, Winston Duke, Tim Heidecker, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop. Girona (Ocine), Salt, Blanes, Figueres, Olot, Platja d’Aro. 4/5 estrelles

Get Out suposava tota una revelació perquè aconseguia l’extraordinària fita de ser un exercici de suspens i terror inapel·lable, introduir l’humor per descongestionar situacions i alhora erigir-se en un recurs narratiu, i finalment elaborar una devastadora metàfora dels prejudicis i vicis latents de l’Amèrica moderna. L’únic misteri que deixava per resoldre era saber si Jordan Peele, el seu guionista i director, era flor d’un estiu o bé havia nascut un autor en tota regla.

El primer que fa Nosotros és confirmar el que ja s’intuïa: Peele és, efectivament, un autor, però és que a més n’és un que ha vingut el món a refundar un gènere i portar-lo a un terreny tan personal com subversiu. La seva segona pel·lícula manté l’ideari de la primera, en tant que se serveix d’una història aparentment canònica en el gènere (en aquest cas, la por al doble i la seva capacitat d’evocar les nostres fòbies i inseguretats), l’omple d’humor en moments particularment desarmants i al final tot plegat li serveix per elaborar una paràbola gens convencional sobre les ambivalències d’un món abocat a mirar-se en un mirall trencat. Nosotros brilla per l’execució d’aquests plantejaments, que mantenen una tensió tan epidèrmica que arriba a fer-se insuportable, i també perquè Peele hi obra el miracle de portar-nos a una persistent reflexió sobre els elements que configuren la nostra quotidianitat. Com passava a Get Out, ens sentim interpel·lats pel context narratiu (un viatge als racons inexplorats de la infantesa), per les decisions extremes que prenen els seus protagonistes i per una sensació d’indefensió que projecta les nostres pròpies pors a la pantalla.

Està rodada amb un sentit de l’enquadrament enlluernador, ja que és un d’aquests meravellosos films en què no hi ha plans arbitraris o de transició: tot narra, tot compta. I Peele treu veritable petroli del talent dels seus intèrprets i les possibilitats expressives de l’ahir i l’avui del gènere. Més que un autor, ha nascut un mestre.

Consulta la cartellera aqui.