La novel·la Ventajas de viajar en tren, d'Antonio Orejudo, és un hipnòtic exercici d'estil que juga amb el metallenguatge i amb el joc de miralls que s'estableix a partir de diferents relats juxtaposats. L'eix d'aquesta idea és el que hi ha d'aparent en la percepció pròpia i aliena, en els matisos de les històries que s'expliquen i en els imprevisibles laberints de la ment. Creus estar en un pla de realitat per acabar-te adonant que ets en un altre, i aquell personatge que et semblava tan proper és al final la versió imaginada de la persona que creies (re)conèixer. El director basc Aritz Moreno és l'encarregat de dur tan complex material a la pantalla gran i el resultat és esplèndid: la pel·lícula aconsegueix respectar l'estructura del text i anar saltant de registres (el thriller, la comèdia negra, el drama íntim) amb una solvència notable. Falta veure com respon la taquilla, però de moment es pot afirmar sense manies que es tracta d'una de les apostes més agosarades que ha estrenat darrerament el cinema espanyol.

La història comença en un escenari molt hitchcockià: un tren. Alllà coincideixen Helga, una editora en crisi que té el marit ingressat en una clínica psiquiàtrica, i Ángel, psiquiatre del mateix centre que es dedica a investigar personalitats múltiples. Ambdós personatges s'asseuen cara a cara i comencen a conversar sobre les respectives realitats personals, i és així com els relats es van bifurcant. D'una banda, perquè el psiquiatre li explica a Helga la història d'un pacient amb nombroses similituds amb la seva pròpia situació, i de l'altra perquè les històries van dissolent la frontera d'allò que és real d'allò que és imaginat.

Ventajas de viajar en tren té entre les seves principals virtuts una rigorosa posada en escena que aconsegueix fer creïble i molt atractiu el viatge a les arestes del relat, que en tot moment bascula entre tons i estils sense que mai perdi la coherència argumental. El magnífic planter d'intèrprets està encapçalat per Luis Tosar, Pilar Castro, Ernesto Alterio, Belén Cuesta, Macarena García, Javier Godino, Javier Botet, Gilbert Melki, Ramón Barea, Daniel Horvath i Quim Gutiérrez. El guionista del film és el sempre interessant Javier Gullón, el mateix autor d' Enemy i El rey de la montaña.

Consulta la cartellera aquí.