El cinema de terrors submarins és un gènere en si mateix que de tant en tant desapareix d'escena, però sempre acaba tornant amb més força que mai. Un dels seus principals mèrits és que si bé té clàssics inapel·lables com Tiburón, hi ha d'altres mostres del gènere que van guanyant gràcia i solidesa amb el pas del temps, com és el cas de Leviatan, Profundidad seis o la gran Deep Rising. Tenen estrenes discretes i amb la crítica girant l'esquena, però amb els anys es van tornant títols de culte. És per això que no s'ha de fer gaire cas al relatiu fracàs de crítica i públic d'Underwater, pel·lícula amb una història molt canònica i que aparenta no aportar res de nou a la cosa, però que molt probablement d'aquí a un temps serà percebuda com un entreteniment de primer nivell. Sobretot perquè el millor que es pot dir d'aquest film és que no pretén ser res més que un homenatge al gènere, amb tots els seus ensurts i clixés, i en el fons això sempre és d'agrair. De fet el seu director, William Eubank, ja sap el pa que s'hi dona perquè té al seu currículum un notable exercici de suspens fantàstic, La señal, que no para de guanyar adeptes malgrat que en el seu dia va ser injustament ignorat.

Underwater comença quan un grup de científics d'una plataforma submarina es veuen abocats a haver d'emergir a la superfície quan un sisme marí amenaça amb destruir les instal·lacions. La manera de sortir amb una mínima seguretat és sortir del laboratori i recórrer a peu sota aigua la distància que el separa d'una plataforma petrolífera abandonada. El problema és que el sisme ha obert una escletxa submarina, i d'aquesta n'han sortit unes misterioses criatures que no s'assemblen a res que mai hagin vist. Així, els protagonistes hauran de posar a prova el seu instint de supervivència per evitar els atacs dels monstres i recórrer el camí que els portarà a la superfície.

Basada en els espais claustrofòbics, l'art de la insinuació i les atmosferes musicals (la banda sonora de Marco Beltrami i Brandon Roberts és magnífica, per cert), Underwater destaca per un bon repartiment encapçalat per Kristen Stewart, T.J. Miller, Jessica Henwick, Mamoudou Athie, John Gallagher Jr., Gunner Wright i Vincent Cassel. Un dels seus guionistes, Brian Duffield, va ser autor de The Babysitter, una divertidíssima película de ­terror estrenada a Netflix.

Consulta la cartellera aquí.