Tomàquets i flors silvestres cultivats a partir de llàpissos

Sproutworld, que va facturar 6,5 milions d’euros el 2023 amb portallàpissos plantables, busca socis i ‘influencers’ que l’ajudin a créixer en l’àmbit del maquillatge

Un dels llàpissos plantables de Sproutworld amb la frase Forget me not (No m’oblidis).

Un dels llàpissos plantables de Sproutworld amb la frase Forget me not (No m’oblidis). / Actius

Paula Blanco

No serà la primera ni l’última vegada que acudiu a una conferència i us regalin una bossa, una llibreta i un bolígraf que acumulareu en un racó de casa vostra al costat de la resta de regals que ha rebut i que es repeteixen sense parar. Al final, el resultat és més plàstic que no utilitzarà mai i que, un dia, quan us canseu de veure tant d’estri en un espai que necessiteu, acabarà a les escombraries. Això és el que vol evitar la firma danesa Sproutworld amb els seus llàpissos plantables dels quals broten flors silvestres i fins i tot tomàquets.

La idea no és original, però sí la seva comercialització. El 2013, el danès Michael Stausholm va trobar un crowdfunding que buscava finançament per a un llapis anomenat sprout (brollar en anglès) que es podia plantar després del seu ús. Era idea d’un grup d’estudiants de Boston, als Estats Units, que havien rebut l’encàrrec de dissenyar un producte d’oficina. Stausholm va veure el seu potencial, va aconseguir que els estudiants li venguessin els drets i va fundar Sproutworld a Dinamarca, on va començar a vendre els llàpissos plantables abans de fer el salt a altres països.

50 milions d’unitats

Des d’aleshores, Sproutworld ha venut més de 50 milions de llàpissos plantables a més de 80 països, entre els quals Espanya, repartits entre Europa i l’Amèrica del Nord. La seva seu central es manté a Dinamarca i compten amb una petita oficina a Boston. La firma porta la sostenibilitat per bandera: la producció és local i es concentra en dos punts, Polònia i Minnesota. «És més controlat tenir la producció a Europa, hi ha més restriccions sobre quan es pot dir a un producte sostenible o no», assegura la responsable a Espanya Stine Mynster.

En aquests centres incorporen a l’interior dels llàpissos de fusta 100% natural fins a 14 tipus de flors silvestres i altres plantes, com gira-sols, alfàbrega, coriandre i avets, però també fruites, com els tomàquets cherry. Després Sproutworld ven els seus llàpissos plantables a empreses i també a consumidors, tant per a ús personal com per a esdeveniments com ara batejos i casaments, tot i que el 80% dels seus productes es dirigeixen a companyies, màrqueting i conferències. «Quan estàs en una conferència de negocis, si dones un llapis que després es pot plantar és una manera d’explicar l’agenda verda de l’empresa –assegura Mynster–. Moltes empreses tenen projectes de sostenibilitat i és una manera d’obrir una conversa».

A nivell mundial, entre els seus clients hi ha grans firmes com ara Ikea, Disney, Porsche i Coca-Cola, però també un ministeri a França i un partit polític a Alemanya. A Espanya han col·laborat, per exemple, amb l’Ajuntament de Madrid amb llàpissos customitzats amb llavors de violeta a l’interior. En l’àmbit de les empreses, Repsol va fer fa un parell d’anys una campanya a les escoles on oferia un llapis per als nens si compraves alguna cosa a la companyia. Els seus productes també estan disponibles per a consumidors particulars a través d’Amazon. Allà venen paquets d’aquests estris de diferents edicions, com el paquet de Nadal, l’edició d’amor i l’amable amb les abelles.

Perfiladors d’ulls i celles

La firma danesa va optar fa tres anys per expandir el seu negoci al món del maquillatge amb perfiladors d’ulls i de celles dels quals surtin flors com els gira-sols. «Ens hem enfocat a saber què passa amb un producte de cosmètica quan es gasta perquè fins ara no s’ha concebut», explica Mynster. Però no és qualsevol tipus de maquillatge, sinó un d’«alta qualitat». «Tothom pot fer productes de maquillatge, però no tots poden fer-ho amb unes condicions de treball adequades i uns productes sostenibles», apunta la responsable de Sproutworld a Espanya. La seva visió d’oferir productes 100% naturals l’han portat a l’extrem: utilitzen fusta de producció sostenible, han contractat una agència per mesurar quant CO2 emet un llapis fabricat per ells per reduir l’impacte i cuiden l’embalatge per evitar residus.

Ara la companyia està centrada a continuar creixent gràcies a la seva sèrie de maquillatge. Sproutworld va tancar el 2023 amb una facturació de 6,5 milions d’euros i cada any inverteix a obtenir la patent en diferents països del món per cobrir les eines plantables que escriuen. «Estem lluitant contra els que intenten fer una cosa semblant. A l’Àsia, sobretot a la Xina, sempre intenten copiar», lamenta Mynster.

Actualment, la firma busca fons que inverteixin en la secció de cosmètica i també influencers i models en els seus sis mercats principals (entre els quals Espanya) per ampliar la seva sèrie. «Estem treballant per obtenir un pintallavis en diversos colors i un corrector plantable», explica. ¿La seva meta? Arribar a vendre a Sephora, un gegant de la cosmètica.