Cada vegada está més estès a Instragram el moviment foodie. Si encara hi ha algú que es pregunta què és o què significa, els foodies són persones aficionades a la gastronomia que pengen fotografies a la xarxa del que mengen, de recomanacions, receptes i altres propostes gastronòmiques. Prové com tot terme que preval a les xarxes socials de l'anglès. Segons algunes definicions, foodie procedeix de l'anglès informal que defineix una classe particular d'individus, aficionats al menjar i que dediquen la major part del seu temps lliure a conèixer tot el que hi està relacionat. I el resultat final agafa forma de fotografia a la xarxa.

Instragram s'ha omplert darrerament d'aquest tipus d'aficionats que amb més o menys destressa es dedica a fotografiar i comentar de forma amateur aliments, vins i altres productes gastronòmics. N'hi ha, però, que són autèntics professionals i experts en la matèria i que compten amb milers de seguidors convertint-se en influencers. Creadors d'influència. La gastronomia, potser per la diversitat i a la vegada la seva singularitat, triomfa allà on vagi.

En els últims temps, però, entre els plats més populars predominen els anomenats «plats sans». En aquest cas també hi ha un anglicisme per definir-ho. Es el menjar healthy. En principi són àpats saludables en els quals els ingredients més utilitzats són els cereals, l'alvocat -el producte estrella dels darrers mesos-, el tomata, la soja... tot ben sa i a la vegada amb una gran varietat de colors. La foto perfecta i que més ha triomfat a la xarxa durant el recentment acabat 2019 és la que mostra un plat cent per cent healthy.

Deliveroo, el servei de lliurament de menjar a domicili estès per tot el món, ha fet un estudi sobre els plats que més han triomfat a Instragram durant el 2019. El rànquing s'ha determinat a partir de les etiquetes utilitzades a Instagram. Mitjançant les etiquetes #foodporn, #instafood o #delicious que han fet servir els usuarus d'aquesta xarxa s'ha pogut determinar quin han estat els plats favorits. I com que la gastronomia és molt àmplia i variada n'hi ha per tots els gustos.

Com dèiem abans l'alvocat és el producte que està més de moda. Per aquest motiu, les torrades amb alvocat encapçalen aquest particular rànquing. Les etiquetes #aguacate, #avocado o #guacamole han estat les tres més comentades pels usuaris.

En segon lloc ha predominat l'etiqueta #brunch. L'esmorzar resulta que és l'àpat més comentat a Instragram. Un bon cafè guanya per golejada, segons ha determinat Deliveroo.

I com no podria ser tampoc d'una altra manera, el menjar vegà continua guanyant terreny i ja ocupa el tercer lloc en les preferències dels foodies. Almenys pel que fa a les fotografies a Instragram. Aquesta és una tendència que no para de crèixer i que cada vegada té més seguidors. Es pot comprovar també en qualsevol carta de restaurant. A poc a poc es van incorporant aquestes opcions en els menús.

Segons ha constatat Deliveroo, «l'últim gran descobriment modern» i un dels moviments culinaris que més èxit està tenint és la gastronomia hawaiana. En aquest cas, les etiquetes més populars són #pokebowl, #poke i #hawaian. I, finalment, aquest rànquing el tancarien les tapes, amb les seves tradicionals truites de patates, ous ferrats amb pernil i per descomptat, les croquetes de tota la vida.

Veurem ara si aquest 2020 que acabem d'estrenar els foodies ens omplen de fotografies que confirmen aquesta tendència o si, pel contrari, sorgeix algun altre menjar popular. La gastronomia, com sempre, no té límits. El resultat final s'anirà coent a poc a poc i el coneixerem a finals d'any.