«Encara hi ets?», consulta Netflix als usuaris després d'alguns capítols; a l'hora de respondre, potser hi ha espectadors adormits o usuaris assedegats de consumir capítols de manera gairebé obsessiva davant una nova temporada, els coneguts com a binge racers. Segons la plataforma de continguts en streaming, al món hi ha 8,4 milions de persones amb aquest perfil, individus que el dia que s'estrena una sèrie la devoren d'una tirada, una xifra que s'ha multiplicat per vint entre el 2013 i el 2016. En l'estrena de la segona temporada de Stranger Things, 361.000 persones van mirar els nou episodis el primer dia.

Hi ha moltes raons per explicar aquesta manera de devorar sèries. «La primera és que, a diferència de l'emissió setmanal tradicional pròpia de la televisió, la majoria de les plataformes aposta per pujar tots els capítols d'una temporada de cop i deixar a les mans de l'espectador el ritme en què els consumeix», afirma Elena Neira, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. «Aquesta disponibilitat immediata ajuda el nostre sistema nerviós del reforç, que tolera malament l'espera, a activar-se, i fa que la persona es pugui enganxar a la sèrie amb més facilitat», explica Diego Redolar, neurocientífic i professor dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC. Un estudi de Netflix corrobora aquest tipus de consum: els membres d'aquesta plataforma s'estimen més mirar una temporada sencera (de mitjana en una setmana) que, per exemple, un episodi per setmana.

No obstant això, part de la culpa també la tenen les mateixes plataformes en streaming, que elaboren sempre una bona estratègia de màrqueting: els grans llançaments sempre coincideixen en divendres. «L'objectiu de l'acció és clar: la necessitat de consumir tan aviat com es pugui, si pot ser aquest cap de setmana», explica el mateix Neira.

Les sèries tenen més èxit que les pel·lícules; aquesta mena de format representa un avantatge en termes de temps, intensitat i recurrència en l'ús del servei. «En aquestes plataformes es miren més sèries perquè garanteixen més hores de lleure que les pel·lícules i una gratificació instantània periòdica, i es creen audiències més fidelitzades», alerta Neira.