Hi havia certa expectativa per veure la nova adaptació d' El nombre de la rosa, sobretot perquè la seva estructura serial en vuit episodis feia presagiar que es tractaria d'una versió més fidel de la novel·la d'Umberto Eco. Efectivament, així és, i és un dels seus principals problemes al costat d'un disseny de producció tirant a discutible.

Una de les principals virtuts de l'adaptació de Jean-Jacques Annaud amb Sean Connery de protagonista és que del text n'agafava allò que era estrictament traduïble en imatges: les apel·lacions filosòfiques d'Eco i els viatges interiors dels personatges eren omesos a benefici d'una intriga que el cineasta tornava particularment epidèrmica. La sèrie televisiva produïda per la RAI, en canvi, busca desmarcar-se de tan famosa adaptació prèvia jugant a una certa literalitat, i això contra el ritme narratiu i, sobretot, el manteniment de la tensió. La nova El nombre de la rosa va faltada d'atmosferes, de veritable suspens, perquè es limita a ser un seguiment poc lluït de les incidències de la novel·la. Els personatges resulten plans i la intriga no acaba de trobar el to, i això és culpa, en gran mesura, d'un look visual encartronat que la converteix en poc més que un telefilm amb ínfules. Una llàstima, perquè la interpretació de John Turturro (s'ha de ser valent per fer front a un personatge heretat de Sean Connery) mereixia un embolcall a l'alçada.

L'argument és sobradament conegut: Guillem de Baskerville arriba a una abadia amb el seu protegit i es troba enmig de la investigació d'unes estranyes morts de monjos. A partir d'aquí, el veterà guionista i director Giacomo Battiato (recordat, sobretot, per aquella singular pel·lícula de aventures que era Los paladines) es dedica a il·lustrar el text d'Eco amb una asèpsia francament desoladora, tot i comptar amb professionals tan solvents com el director de fotografia John Conroy. El millor, dèiem, acaba essent Turturro i un notable planter de secundaris que inclou Rupert Everett, Damian Hardung, Michael Emerson, James Cosmo, Nina Fotaras, Greta Scarano, David Brandon, Sebastian Koch, Maurizio Lombardi i Tchéky Karyo. La sèrie està tenint molt èxit d'audiència a Itàlia, on va aixecar moltes expectatives mesos abans de la seva estrena, però faltarà veure si el mercat internacional demostra la mateixa predisposició a perdonar-li les seves múltiples irregularitats.